Perhepäivähoitaja Satu Kuivanen on koonnut keskustan ja Sammonlahden alueen hoitajilta ajatuksia siitä, mitä varhaiskasvatuksessa voidaan tehdä lukutaidon eteen. Jokainen heistä haluaa olla vahvasti mukana tukemassa lukutaidon ja -innon kehittymistä.

-Perhepäivähoidossa olemme yhdessä sitoutuneet lukemaan päivittäin 15min ajan lapsille. Joku meistä lukee ennen lepohetkeä kirjaa, joku toinen lukee iltapäivällä. Kolmas saattaa pilkkoa tuon ajan useaan kertaan päivän aikana toteutettavaksi. Kirjoja meillä on lapsille saatavilla jatkuvasti ja vaihdamme niitä uusiin lasten mielenkiinnon kohteet huomioiden. Lapset selailevat kirjoja yksin ja ”lukevat” kuvista muille kirjan tapahtumia. Käymme yhdessä lasten kanssa kirjastolla lainaamassa uusia, jolloin jokainen saa valita mieleisensä. Joskus luemme pitkiäkin kirjoja, kuten Uppo-Nallea muutaman päivän ajan. Lapsista on hauska spekuloida mitähän Uppis seuraavana päivänä tekee tai löytyykö Laulava Lintukoira jo huomenna.

-Yhdellä hoitajalla on henkilökohtainen tavoite ns. kirja päivässä-kampanja menossa edistääkseen kielen kehitystä lapsilla.

-Aakkosia käymme läpi laulellen, aakkoslaulut kiinnostavat ja jäävät pienenkin mieleen helposti.

-Monilukutaitoa harjoittelemme päivittäin mm. liikkuessamme ulkona katselemalla liikennemerkkejä ja pohtimalla niiden merkitystä. Liikenteessä ja parkkipaikoilla ihmettelemme autojen merkkejä ja samalla opettelemme värejä. On vihreä Nissan ja Nissan, jonka väriä eivät vielä kaikki muista, mutta pikkuhiljaa kyllä.

-Herättelemme ja tuemme lasten mielenkiintoa kirjaimia kohden mahdollistamalla päivittäin kirjainten kirjoittamisen, näkemisen ja lukemisen. Apuvälineinä mm. kirjainpalikoita ja pyyhittäviä kirjoitusalustoja. Kehuminen tietysti toimii tässäkin.

-Ekapeli nousi myös esille. Hoitajien kertoman mukaan yli 4v lapset harjoittelevat kirjainten oikeaoppista ääntämistä tämän avulla

-Lisäksi olemme viettäneet oman kirjan päivää, jolloin jokainen saa tuoda kirjan kotoa. Tuona päivänä myös jokainen tuotu kirja luetaan. Tämä on mahdollista erityisesti perhepäivähoidossa, missä lapsia on vain neljä hoitajaa kohden.

-Lapset löytävät kirjaimia joka paikasta, kun tarjoamme siihen mahdollisuuden; puun oksa voi näyttää v-kirjaimelta ja kaivurin kauha olla m-kirjaimen muodossa. Piirrämme myös kirjaimia hiekalle sekä lumeen. Kävelemme kirjainpolkua pitkin. Tässä olemme avainasemassa ylläpitämässä kiinnostusta!

-Lisäksi lapsille on luontevaa taputtamalla tavuttaa sanoja. Sitä harjoittelemme missä tahansa ja millä tahansa sanalla matalalla kynnyksellä.

-Saduttaminen ja omien kirjojen tekeminen nousi myös esille. Lapset kertovat kuvien perusteella omaa tarinaa, tai tarinaan piirretään oma kuva. Saduttamisessa apuvälineinä voimme käyttää leluja tai kuvia.

-Tartumme herkästi lasten taitoihin. Jos lapsi vahingossa piirtää kirjaimen muotoja, nappaamme ideasta kiinni kehumalla hienoa kirjainta. Joskus tämä saattaa ns. avata Pandoran lippaan ja kirjaimet alkavat kiinnostaa enemmän ja enemmän.  Näin tuemme lapsen kirjoitustaidon harjoittelua.